Nájdete nás v Leviciach
(+421) 948-570-370
Často kladené otázky o servisovaní bicyklov
Otázky o opravách bŕzd, radenia, riadenia, kolies, nábojov, pedálov, odpruženia ...
Na tejto stránke nájdete odpovede na často kladené otázky o servise, opravách, či údržbe bŕzd, radenia, kolies, nábojov, riadenia, odpruženia, pedálov, reťaze, stredového zloženia a ďalších častí bicykla. V prípade, že nenájdete odpoveď na vašu otázku, zavolajte nám na 0948 570 370 alebo napíšte prostredníctvom kontaktného formulára. A ak sa rozhodnete priniesť k nám do servisu bicykel, ušetrite si čas pri preberaní bicykla vyplnením Servisného lístka online z pohodlia vášho domova.
Všeobecné otázky o servise
Ak sa bavíme o pravidelnej údržbe vášho bicykla, ktorú zvládnete aj vy, tak bicykel by ste mali udržiavať čistý, mechanické časti správne naolejované, skontrolovaný správny chod radenia, tlak bŕzd, tlmičov, kolies a rovnako aj ich dotiahnutie. Čo sa týka preventívnych prehliadok u nás, tak všetko závisí od toho, ako často sa váš bicykel používa a ako ho používate. Vo všeobecnosti odporúčame nechať si váš bicykel prekontrolovať a doladiť aspoň raz ročne. Nie však tesne pred sezónou kedy sa všetci zobudia a nahrnú do servisu ale už počas zimy kedy je bicykel až tak nevyužitý a keď zasvieti slniečko bicykel budete mať pripravený. Taktiež, ak sa chystáte s bicyklom na dovolenku alebo na dlhšiu cyklistickú túru. Je totiž lepšie absolvovať preventívnu údržbu, ako riešiť vzniknutú vadu uprostred cyklotrasy niekde v kopcoch.
Všetkým našim zákazníkom aj pravidelným klientom sa snažíme poskytovať najvyššiu možnú kvalitu služieb pri zachovaní čo najkratšej doby na servisovanie ich bicyklov. V závislosti od stavu bicykla a bez vyrušovania trvá naladenie bicykla hodinu až hodinu a pol. Našou snahou je, aby potrebný servis na vašom bicykli bol vykonaný najneskôr do nasledujúceho dňa rovnakého času. Samozrejme, môžu byť dni, kedy nás zákazníci zahltia zákazkami, v takom prípade môže prísť rada na váš bicykel o deň alebo dva neskôr. O tom vás ale predom upozorníme. Plánujte však na servis nechať svoj bicykel u nás.
Ak sa vám niečo na chode vášho bicykla nezdá, ale neviete s istotou určiť čo to je, príďte s bicyklom do nášho servisu a zadarmo vám ho prekontrolujeme. Pozrieme sa, či je potrebné alebo nie vykonať nejaké doladenie alebo opravu. Táto služba je zadarmo a k dispozícii pre všetky bicykle, nové aj staré. Servisný technik položí váš bicykel na stojan a prejde ho s vami. Spýtame sa vás, či máte nejaké konkrétne problémy s bicyklom, ako aj ďalšie otázky, ako napríklad: „Kde a v akom teréne zvyknete jazdiť?“. Získame tak lepšiu predstavu o tom, ako sa bicykel používal a bude používať.
To záleží na tom, aký typ služby potrebujete! Môžeme vám ale sľúbiť nasledujúce, kedykoľvek prinesiete svoj bicykel na servisovanie, prejdeme s vami čo váš bicykel práve potrebuje opraviť, prípadne, čo vám môže v budúcnosti spôsobiť problémy. Dáme vám cenovú ponuku na službu, ktorú odporúčame vykonať. Konečné rozhodnutie o rozsahu prác však ponechávame na vás. Bez vášho súhlasu vám nebudeme účtovať rozdielne poplatky v práci a nebudeme obmieňat komponenty. V prípade, že by sme odhalili dodatočnú závadu, budeme vás o nej informovať (preto je dôležité zanechať vašu e-mailovú adresu alebo telefónne číslo).
Diagnostika cez telefón je obtiažna, keďže môže jeden problém byť zapríčinený mnohými príčinami. Ak však viete presne, aký druh servisu alebo opravy váš bicykel potrebuje, napríklad výmena brzdových doštičiek alebo odvzdušnenie hydraulických bŕzd, tak tieto aj ďalšie ceny viete nájsť v našom cenníku služieb.
Áno, všetka práca je so zárukou. Záruka na vykonaný servis je po dobu 2 mesiacov a na diely po dobu 2 rokov.
Prevádzkové hodiny servisu sú od pondelka do piatka od 9 do 17 hod a v sobotu od 9 do 12 hod. A nájdete ho priamo v našej predajni.
Žiaden problém. Zavolajte nám kedy a kde si máme váš bicykel alebo elektorobicykel vyzvihnúť. O odvoz-servis-dovoz sa postaráme za vás. Platí len pre Levice a prímestské časti do 25 km.
Otázky o odpružení bicykla
Nastavenie tlaku prednej odpruženej vidlice a zadného tlmiča bicykla je veľmi podobné tlaku v pneumatikách v tom, že je to do istej miery vaša osobná preferencia. V úvode vám odporúčame vyskúšať tlak doporučený výrobcom. Keď vám tento tlak nebude vyhovovať, pokúste sa experimentovať. Vo všeobecnosti, mäkšie odpruženie prednej vidlice bicykla a zadného tlmiča ponúka väčšiu mechanickú priľnavosť a lepšie koriguje vaše prípadné technické nedostatky alebo chyby počas ovládania bicykla, pretože, pokiaľ ide o priehlbiny, trčiace nerovnosti (kamene, korene) alebo uvoľnený podklad na lesných cestách či chodníkoch lepšie zvláda udržanie pneumatík na zemi v porovnaní s tuhým odpružením bicykla.
Tuhšie odpruženie prednej vidlice a zadného tlmiča bicykla umožňuje rýchlejšie prechody cez nerovnosti alebo prechody klopenými zákrutami. Preto, ak je vaším cieľom ísť na bicykli rýchlo a čo najstabilnejšie, tuhšie odpruženie vidlice a zadného tlmiča je to, čo bude sedieť vášmu štýlu jazdy.
Odpružené predné vidlice a zadné tlmiče bicyklov potrebujú pravidelnú údržbu. Obnažené kovové časti tlmenia odporúčame čistiť a mazať po každej jazde. Kompletný servis (výmena tesnení a úplná výmena oleja) odporúča každý výrobca (RockShock, Fox, Selva …) v odlišných časových odstupoch. Vo všeobecnosti sa ale odporúča robiť kompletnú údržbu prednej vidlice a zadného tlmiča na bicykli každých 200 hodín. Samozrejme platí, že čím častejšie budete odpruženie bicykla ošetrovať, tým dlhšie bude predná vidlica a zadný tlmič lepšie fungovať.
Pruženie bicykla, teda prednú vidlicu a zadný tlmič odporúčame prečistiť handričkou od nečistôt a namazať olejom určeným na pruženie (silikónový alebo teflónový) vždy pred alebo po cyklojazde. Tiež treba raz za čas skontrolovať či sú na prednej vidlici a zadnom tlmiči správne utiahnuté skrutky, ktoré tieto tlmiče držia.
Servis pruženia prednej vidlice a zadného tlmiča bicykla zatiaľ nemáme v ponuke servisu. Pokiaľ treba vieme zabezpečiť repas tlmiča a vidlice u externej firmy s dlhoročnými skúsenosťami. V tomto prípade sa pohybuje servis prednej vidlice bicykla od 50 Eur, záleží na modely. Servis zadného tlmiča bicykla sa začína na 65 eurách a tiež záleží na modely.
Otázky o brzdách
Životnosť brzdových doštičiek je zavislá od kvality brzdových doštičiek, zmesi použitej pri výrobe, jazdného štýlu, terénu, vašej váhy aj podmienok v akých jazdíte. Za normálnych okolností by vám mali vydržať približne 2000 km. Hrúbka novej zmesi na platničkách je 2,5 - 3 mm bez podkladového pliešku na ktorom je zmes prilepená. Jednoducho ak máte pocit, že po nejakom čase na bicykli brzdy strácajú brzdný účinok jedná sa najskôr o zodraté doštičky a bude ich treba vymeniť.
Nové brzdové gumičky zvyknú mať zuby, drážky alebo nejaký vzor na gumičke. Ak vaše brzdy na ráfiku prestali reagovať, pozrite sa na prítlačnú plochu brzdových gumičiek - ak na prítlačnej ploche nevidíte vôbec žiadne zarážky, poprípade je táto plocha zodratá do šikma, znamená to, že vrchná vrstva gumy už doslúžila a brzdové gumičky je potrebné vymeniť.
Ideálne je zobrať baterku a nazrieť zo strany na zostávajúcu hrúbku brzdových doštičiek. Ak sú doštičky tenké a je vidno len minimálne brzdovú zmes, tak môže byť čas na ich výmenu. Niekedy sa totiž doštičky nemusia opotrebovávať rovnomerne či už v rámci samotnej plochy tej ktorej dosticky alebo vzájomne umiestnených doštičiek na ľavej/pravej strane. Ak predbežnej kontrole nevenujete pozornosť, pri úplnom opotrebení doštičky či doštičiek, vám dá pri stláčaní brzdy o ich stave vedieť nepríjemný zvuk vznikajúci trením kovu o kov. V takom prípade sa odporúča brzdu do výmeny brzdových doštičiek nepoužívať, aby sa predišlo zničeniu brzdového kotúča.
Pri stláčaní budete mať pocit, ako by ste stláčali špongiu poprípade vám páčka prepadne a brzda vôbec nebrzdí. Je to preto, že v systéme sa nachádzajú vzduchové bubliny a ako je známe, vzduch je viac stlačiteľný ako brzdový olej. Plná funkčnosť bŕzd sa dá opäť prinavrátiť odvzdušnením celého brzdového systému.
Výmena brzdových gumičiek s nastavením jednej brzdy vychádza od 4 Eur. Výmena doštičiek na kotúčovej brzde s nastavením začína od 6 Eur. Samozrejme pri osadení nových doštičiek je potrebné odmastiť brzdový kotúč špeciálnym prostriedkom na odmastenie.
Ak spozorujete na brzdovom kotúči ryhy a nerovnomerné opotrebenie poprípade zvlnenie kotúča pri rotácií je čas na výmenu. U niektorých značiek je na kotúči uvedená minimálna hrúbka korúča, ktorá sa meria pomocou posuvného meradla. Napríklad Shimano pri niektorých kotúčoch udáva TH 1,5 mm.
Určite netreba zabudnúť skontrolovať aj brzdový strmeň, či je dostatočne pevne prichytení o rám/vidlicu bicykla a tiež treba skontrolovať či je dotiahnutá hadička. Taktiež netreba zabúdať na jeho čistenie a premazanie brzdových valčekov.
Novým doštičkám pre ich povrchovú úpravu chvíľu trvá, kým sa zabehnú a začnú brzdiť tak ako majú. Hlavne sa nepúšťajte s novými platničkami hneď do náročných úsekov a nechajte im chvíľu nech sa zabehnú.
Výmena brzdového kotúča s nastavením brzdi stojí 5 Eur. Kvalitný brzdový kotúč sa pohybuje od 15 Eur za kus.
Otázky o prehadzovači
Vo väčšine prípadov je to z dôvodu vynakladaného pnutia na oceľové lanko prevodu prehadzovačky. To sa časom týmto pnutím postupne natiahne a je potrebné ho došponovať. Tiež sa môže stať že vám bicykel padne poprípade sa oprie o prehadzovač, ktorý sa následne mierne ohne. Stačí aj malé vychýlenie o 1 mm a prehadzovač neradí ako by mal.
Ak nedošlo k mechanickému poškodeniu najpravdepodobnejšie stačí nastaviť horný doraz na prehadzovači. Ak táto oprava nepomôže bude pravdepodobným problémom ohnutá pätka prehadzovačky smerom dovnútra.
Opäť platí, že ak ste v poslednej dobe nemenili ani nenastavovali vašu prehadzovačku a reťaz vám padá medzi kazetu a rám (dolná trubka zadného trojuholníka), je potrebné nastaviť na prehadzovačke skrutku dolného dorazu alebo je pätka vašej prehadzovačky s najväčšou pravdepodobnosťou ohnutá smerom von.
Príčin môže byť niekoľko. Oceľové lanko radenia prehadzovačky môže byť príliš voľné alebo príliš napnuté. Neochotné preraďovanie môže byť tiež spôsobené nahromadením špiny medzi oceľovým lankom a bowdenom. Ďalšou príčinou môže byť uvoľnená prehadzovačka, pätka prehadzovačky, či kazeta. Tiež treba skontrolovať čistotu a funkčnosť prehadzovačky a správneho premazania. A v neposlednom rade treba preveriť správnosť osadenie kolesa a jeho dotiahnutosti. Netreba zabúdať ani na vyťahanú reťaz, ktorá veľmi ovplyvňuje chod celého radenia.
Kolieska v prehadzovači vydržia veľmi dlho . Záleží od kvality vyhotovenia teda modelovej rady samotného kolieska. V tých lepších sadách je v kladke samostatné ložisko ktoré sa môže opotrebovať. Pri ostatných tipoch treba dávať pozor na tvar zubov na koliesku. Ak sa začínajú špičatiť poprípade ich ani nie je vidno je najvyšší čas ich vymeniť.
Lepšie prehadzovače majú v sebe šponovák, ktorý vám túto reťaz šponuje pokiaľ je zapnutý. Pri nižších triedach je na prehadzovači šponovacia skrutka, ktorou sa prehadzovač viacej našponuje.
Pokiaľ je to len povrchová hrdza na časti lanka ktorá nie je v bowdene nie je to až taký problém. Ak by však bolo lanko hrdzavé aj v bowdene je potrebná jeho výmena spolu s bowdenom. Ovplyvňuje to chod celého systému.
Pätka na prehadzovači je najslabšia časť celého sytému. Pokiaľ na bicykli spadnete pätka je prvá vec ktorá sa poškodí a prečo je to tak? Je jednoduchšie a lacnejšie vymeniť pätku za pár eur ako celý prehadzovač za niekoľko desiatok eur. Netreba sa však báť, nie vždy je nutné ju vymeniť ale stačí ju vyrovnať pomocou vyrovnávača pätiek.
Toto je veľmi individuálne. Cena sa začína na 5 Eurách a ovplyvňuje ju veľa faktorov ako napríklad stav samotnej retaze alebo celého pohonného systému. Kto nemaže ten nejede, platí aj u reťazí takže prvá vec ktorá sa robí pri servise je že sa premaže celý systém až následne sa začne s nastavovaním. Cena mazania sa pohybuje okolo 3 eur.
Otázky o stredovom zložení
Všetko, čo sa hýbe sa opotrebováva. Keď jazdíte na prašnom podklade, blate, v daždi či v snehu, tak nečistoty sa postupom času dostanú aj pod prachovky a gumené tesnenia. Životnosť a funkčnosť stredovej osky a rovnako aj pedálov sa dá predĺžiť pravidelnou údržbou - rozobraním, vyčistením a opätovným premazaním ložísk. Keď jazdíte len za sucha, po asfaltkách a neumývate bicykel tlakovou vodou, tak vaša stredová oska či pedále budú vyžadovať menej častú údržbu.
Najbežnejším príznakom uvoľnenej alebo opotrebovanej stredovej osky je vydávanie hluku alebo rytmického klikania či vŕzgania počas pedálovania. Tiež sa zvykne objavovať vôla v stredovom zložení poprípade tzv. pocit plávajúcich kľúk.
Ako sme už vyššie spomenuli vydávanie akéhokoľvek hluku pochádzajúceho zo stredovej osky, naznačuje čas jej údržby. Len upozorňujeme, niekedy je jednoduché zameniť miesto vychádzajúceho hluku alebo klikania zo stredovej osky, za zvuk vychádzajúci z opotrebovania ďalších komponentov v hnacom systéme bicykla. Napríklad - pedále, reťaz, prehadzovačka alebo zadný náboj kolesa.
Kľuky vydržia večnosť, pokiaľ pravidelne meníte reťaz a staráte o celý systém. To, čo sa opotrebováva je prevodník, konkrétnejšie jeho ozubenie. Napríklad, dvojdielny prevodník by mohol vydržať 40000 až 50000 km. Samozrejme, jeho životnosť závisí od jeho kvality, podmienok v ktorých je používaný a od štýlu jazdenia. Naväčší vplyv na životnosť ozubenia prevodníka má však predovšetkým pravidelnosť čistenia a mazania reťaze, ako aj jej včasná výmena vrátane kazety.
Dá sa to zistiť vizuálne. Zuby prevodníka pomaly nadobúdajú tvar žraločej plutvy. Zvyčajne však prevodníku začnú jazdci venovať pozornosť, až keď majú novú reťaz, novú kazetu, všetko správne nastavené, ale aj napriek tomu im reťaz prešmykuje alebo strieľa.
Tu treba dať pozor či sa samostatný prevodník dá vymeniť alebo sa skladá z jedného kusu. Cena výmeny prevodníka sú 4 eurá. Stáva sa však, že skrutky, ktoré ho držia sa zaseknú a je potrebné kompletné demontovanie kľuk s prevodníkom. V tomto prípade je cena výmeny 10 eur.
Väčšinou stačí stredové zloženie prečistiť a premazať. V tomto prípade sa cena pohybuje okolo 10 Eur a ak je potrebné vymenia sa opotrebované guličky za niekoľko centov. V niektorých prípadoch sa ložiská nedajú mazať a je potrebná celá výmena stredového zloženia, ktorá vychádza na 10 Eur + materiál. Samostatná kapitola sú atypické stredové zloženia napr. press-fit alebo na cestnom karbónovom bicykli, ktoré vyžadujú špeciálnejší prístup a cena za servis je 12 Eur.
Otázky o kolesách
Poruchy dokážeme opraviť aj bez predchádzajúceho časového dohodnutia. Ak sa jedná o malú poruchu stačí len priniesť váš bicykel a my ho zvyčajne pre vás opravíme na počkanie cca. Za 15 minút ale veľa však záleží aj od počtu zákazníkov na predajni. Všetky ostatné opravy je potrebné rezervovať vopred.
Cena duší sa pohybuje od 2 € zvyčajne do 10 €, záleží od rozmeru a značky. Výmena alebo zalepenie tejto duše vás bude stáť ďalšie 3 €.
Za montáž a demontáž plášta si vypýtame 3 €. Cena plášta záleží od kvality a rozmeru. Dostať kúpiť lacné plášte (do 10 €), ktoré sú zväčša menej kvalitné a viac náchylné na defekty. Kvalitnejšie plášte kúpite za cca 20 €.
Všeobecným pravidlom je výmena pneumatík každých 3000 - 4 000 km. Výmenu pneumatík by ste mali robiť vtedy, keď už nemáte na nej dezén, alebo keď pneumatiky vykazujú opotrebenie, ako sú napríklad praskliny bočných stien. Pneumatiky pre závodné bicykle, ktoré sú určené pre rýchlosť a vysoký výkon, bude možno potrebné vymeniť po 1 000 kilometroch. Tieto pneumatiky majú väčšinou značku ktorú treba sledovať a keď ju nie je vidno je plášť hodný výmeny.
Ľahké centrovanie kolies u nás stojí 7 Eur aj s doplnením chýbajúcich špicov.
Vyváženie kolesa by malo trvať cca 30 minút v závislosti ako veľmi je koleso vychýlené alebo špice pouvoľnované. Rozhodujúcim faktorom je aj počet zákazok pred vami.
Napätie špíc je dôležité, aby zabezpečili, že vaše kolesá budú pevné, spoľahlivé a budú mať dlhú životnosť. Príliš utiahnuté špice zase môžu spôsobiť poškodenie ráfika alebo náboja. Všetky špice kolesa by mali mať približne rovnaké primerané napätie.
Špice sa môžu uvoľniť pri prudkom údere na hrbole alebo pri dopade po výskoku. Ak maticu špice príliš utiahnete, napätie pritiahne túto časť ráfika kolesa k náboju a uvoľní špice na opačnej strane kolesa. Tiež môže nastať únava materiálu kedy je potrebné komplené prešpicovanie a nahradenie novými špicami.
Nikdy by ste nemali jazdiť s uvoľnenými špicami alebo jazdiť na kolesách so zlomenými alebo chýbajúcimi špicami.
Otázky o ložískách
V tomto prípade budú ložiská už opotrebované alebo úplne zničené. Vplyvom tlakov a nečistôt na guľôčky dochádza k ich mechanickému poškodeniu alebo sa dostala do ložiska voda a skorodovalo. Tiež sa mohla stať chyba pri montáží kedy sa ložisko nenalisovalo správne do rámu a poškodilo sa. Tu už nepomôže premazanie ale je potrebná výmena celého ložiska za nové.
Niektoré typy ložísk sú voľne uložené v ráme a v takom prípade si ich viete doma vymeniť. Horšie sú však ložiská, ktoré sú do rámu nalisované. V tomto prípade by som nechal výmenu na servis, nakoľko na výber treba sťahovák a lis na opätovné osadenie ložiska. Bez potrebného vybavenia sa do toho netreba púšťať. Hrozí poškodenie rámu.
Existuje nekonečne veľa typov ložísk. Pokiaľ máte vybrané ložisko z rámu, väčšinou sa na ňom nachádza číslo, podľa ktorého ložisko viete kúpiť. Ak tam však číslo nenájdete je potrebné zobrať posuvné meradlo a odmerať vnútorný a vonkajší priemer a hrúbku ložiska. Pri kúpe si už zvolíte či chcete drahšie kvalitnejšie alebo lacnejšie ložisko.
Ložiská si nevyžadujú takú pozornosť ako napríklad reťaz na bicykli, ktorú treba mazať skoro stále. Pokiaľ ložisko netreba vymeniť je dobré raz za rok ho rozobrať, dať dole prachovku, vyčistiť a natlačiť doňho novú vazelínu. Tiež si pri tomto úkone skontrolujete správne dotiahnutie skrutiek, ktoré držia ložisko. A v neposlednom rade netreba zabúdať, že časti bicykla kde sú ložiská sa neumývajú prúdom vody.
Otázky o riadení
Riadenie je často prehliadané a zanedbávané. Ide však o nevyhnutnú súčasť bicykla. Prepája riadítka na vidlicu, ku ktorej je pripevnené vaše predné koleso. Riadenie musí byť tuhé, aby vydržalo jazdecké zaťaženie ako nárazy, brzdenie, či bočné naklápanie bicykla, ale zároveň musí umožňovať plynulé otáčanie a riadenie vášho bicykla.
Zistiť, či je vaše riadenie uvoľnené je jednoduché. Zatiahnite prednú brzdu a rozkývajte bicykel dopredu a dozadu. Ak budete vidieť v hornej časti riadiaceho stĺpika sa hýbať trubku riadenia voči predstavcu, alebo v spodnej časti vidlicu, prípadne budete počuť klepanie, tak riadenie je uvoľnené. Ak to tak máte už dlhší čas, je pravdepodobné, že bude potrebné vymeniť aj ložiská.
Môže sa stať že vôľa v redení nebude no aj tak sa vám pri otáčaní zasekáva volant. V tomto prípade budú poškodené ložiská v horšom prípade celé misky hlavového zloženia.
Pri dlhodobom jazdení s uvoľneným riadením, nielenže prichádzate o pôžitok z jazdenia, pretože strácate cit toho, čo pod vami robí cesta alebo chodník, a okrem zlomenia ložísk a krku vidlice, riskujete tiež poškodenie vášho rámu ba dokonca aj vášho zdravia.
Najdôležitejšie, pre správne fungovania riadenia bicykla je pravidelné čistenie ložísk a všetkých povrchov ložísk od nečistôt, starého maziva, nanesenie novej vrstvy maziva a správne upnutie/dotiahnutie predstavca, riadidla a držiaka riadidla. Túto činnosť by ste mali nechať na servis nakoľko pri doťahovaní je dôležitá postupnosť uťahovania skrutiek.
Vyčistenie a premazanie hlavového zloženia sa pohybuje od 9 Eur. Záleží aj aký typ máte namontovaný na bicykli nakoľko pri niektorých sa ložiská mazať nedajú ale menia sa rovno za nové. Bežné ložiská sa dajú kúpiť v priemere za euro, tie kvalitnejšie zapuzdrené sú už drahšie.
Otázky o nábojoch
Neodporúčame. V skutočnosti môže byť jazda na opotrebovanom alebo dokonca rozsypanom ložisku veľmi nebezpečná najmä preto, že by to mohlo spôsobiť aj zastavenie kolesa počas jazdy čo by malo fatálne následky. Nehovoriac že pri takejto jazde dochádza k ešte väčšiemu opotrebeniu takže by sa oprava zbytočne predražila.
Jedným z prejavov opotrebovanie ložísk kolesových nábojov je viditeľný výkyv kolesa zo strany na stranu v mieste náboja. Ďalším prejavom spojeným s nedostatočným mazivom, môže byť počas točenia sa kolesa drsne znejúci zvuk kovu o kov alebo zadrhávanie počas točenia. V takom prípade už môže byť aj po životnosti ložísk alebo aj ďalších častí náboja, či samotného náboja. Je potrebné náboj rozobrať a zistiť stav ostatných častí.
Občas prichádzajú do nášho obchodu aj ľudia, ktorým bolo povedané, že je potrebné vymeniť celé koleso. Sú výnimočné prípady, kedy je výmena kolesa finančne najvýhodnejším riešením. Ak je ale problém len v náboji, konkrétne v opotrebovaní ložísk alebo nedostatku maziva, tak to určite nie je ten prípad.
Samotný servis nábojov jedného kolesa trvá cca hodinku, pokiaľ stačí vymeniť ložiská dá sa to zvládnuť aj za pol hodinu. Záleží od mieri opotrebenia a kedy sa naposledy vykonal servis na danom náboji.
Záleží od triedy náboja. Odporúčame minimálne jeden krát za rok skontrolovať stav vazelíny a dotiahnuť kónusové matky na náboji. Drahšie náboje majú zapuzdrené priemyselné ložiská, ktorých opotrebenie nie je také rýchle ako pri klasických guličkových ložiskách. Veľa záleži aj ako sa staráte o bicykel a čím ho umývate. Pokiaľ používate vapku je väčšia pravdepodobnosť že sa vám voda pod prúdom dostane do ložiska, ktoré následne zhrdzavie a zadrie sa.
Áno, na zadnom náboji sa nachádza orech na ktorý sa osádza kazeta. Treba pozrieť zarážky na ňom či nie sú zdeformované poprípade inak poškodené čo by malo za následok zhoršenej manipulácií pri osadení kazety.
Otázky o montáži doplnkov
Vo väčšine prípadov si svetlo dokážete namontovať samy. Inštalácia nových svetiel je veľmi jednoduchá, väčšinou sa jedná o gumičky, ktoré natiahnete cez riadítka alebo dotiahnete jednu skrutku na objímke, ktorá vám drží svetlo na riadidlách. Tu len treba dať pozor na vymedzovacie podložky pre správny priemer riadítok.
V tomto prípade treba hľadať alternatívne miesto, aby blikajúce svetlo bolo správne vidieť. Najčastejšie je toto miesto na zadnej vzpere. Pri montáži treba dať pozor na správny uhol svetla a poprípade ho podložiť.
Prvá vec čo bude predavača v obchode zaujímať je veľkosť kolies. Na základe tohto rozmeru sa dá požadovaná dĺžka stojana. Druhá vec je úchyt na ráme. Niektoré bicykle majú prípravu na stojan medzi kolesom a sedlovou trubkou, taká plochá časť na bicykli s dierou kam sa prichytáva stojan. A niektoré modely majú prípravu na zadnej stavbe bicykla najčastejšie dve dierky so závitom v malom rozstupe. Môže sa stať, že žiadny zo spomínaných predpríprav na bicykli nenájdete. V tomto prípade sa používajú univerzálne držiaky, ktoré sa montujú na dolnú vzperu zadnej stavby.
Môže byť, že sa stojan časom povolil a zasunul sa naspať (akoby na menší priemer kolesa). Treba pozrieť skrutku, ktorá drží nohu stojana či je správne vysunutý a dotiahnutý. Tiež sa mohlo stať že sa stojan na ráme posunul a zmenil sa uhol opretia. V tomto prípade treba stojan na bicykel povoliť a prestaviť do novej polohy.
V dnešnej dobe stojan neplní len funkčnú ale aj optickú stránku bicykla. Je to na vás, či bicykel položíte na zem, poprípade opriete o koleso alebo si ho pekne opriete o stojan. Ok, na niektoré bicykle sa ten stojan proste vôbec nehodí...
Tu veľmi záleží o aký typ úchytu sa jedná. Tie kvalitnejšie majú objímku ktorú si dáte presne na stred riadítok a už len dotiahnete. Pri lacnejších typoch musíte dať dole volant a úchyt namontovať pod na krk vidlice. V tomto prípade odporúčam montáž na technika. Určite však pri košíku nájdete manuál, vďaka ktorému sa vám to podarí.
Tiež záleží na type nosiča. Existujú nosiče, ktoré sú na rýchlo upínací systém, ktorý sa len zacvakne na sedlovú rúrku a hocikedy si ho viete dať dole. Z pravidla mávajú tieto nosiče nižšiu nosnosť a nie sú určené pre deti. Druhý typ nosiča sa upína priamo na pred pripravené miesta bicykla k čomu potrebujete len skrutky (ak nie sú súčasťou balenia) a kľuč na dotiahnutie. Priložíte nosič nad koleso a budete presne vedieť o ktorý otvor sa jedná. Len treba dať pozor aby bol nosič v rovine a nie šikmo.
Áno. Tu veľmi zohráva rolu o akú značku sa jedná lebo každý tachometer má iný systém upínania aj keď veľmi podobný. Podrobný návod ako si ho nahodíte určite nájdete v balení k tachometru a nezabúdajte nastaviť správny obvod kolesa.
Pokiaľ ste aspoň trochu zručný určite tento úkon zvládnete doma. Stačí sa len podrobne držať návodu a postupovať podľa jeho krokov.
Otázky o pedáloch
Môže to byť kvôli vibráciám, nesprávnemu utiahnutiu, nečistotám v závitoch, poškodeniu alebo kombinácii vecí. Ak sú ale pedále správne utiahnuté, nemali by sa uvoľniť. Pedále sú protizávitové, takže pri pedálovaní sa závit na nich skôr dotiahne ako uvoľní. Pokiaľ sa pedál uvoľňuje aj po dotiahnutí pravdepodobne bude poškodená kľuka a je potrebná jej výmena.
Pedále bicykla nie sú univerzálne. Pedále sa rozlišujú veľkosťou plochy došľapu, tu záleží aký štýl jazdenia uprednostňujete a typom závitu. Existujú dve hlavné veľkosti pedálov. Detské bicykle majú tiež svoju špecifickú veľkosť pedálov.
Výmenu pedálov treba zvážiť pri ich silnom narazení a poškodení, alebo keď dôjde k opotrebeniu ich puzdier alebo ložísk. To, že niečo nie je v poriadku s pedálmi, alebo s jedným z pedálov sa obvykle prejaví stratou hladkosti ich otáčania počas pedálovania, prípadne pridružením vychádzajúceho nepríjemného zvuku. Tiež sa môže zodrať plocha došľapu čo má za následok šmýkanie nohy z pedálu.
Pedále bicykla nevyžadujú údržbu v takom rozsahu ako reťaz a ďalšie časti bicykla. V každom prípade, prach, blato a voda, ktorá sa časom do pedálov dostane, urýchľuje ich opotrebovanie. Pri intenzívnom bicyklovaní hlavne v teréne je ideálne pedále rozobrať, očistiť a namazať raz za 1 - 2 roky. Na druhej strane, ak používate bicykel len na jazdenie po meste, tak vám môžu pedále vydržať bez údržby aj 5 -10 rokov.
Spd pedále sa opotrebovávajú minimálne, nakoľko je noha skoro pevne upnutá . Opotrebovať sa môže pružinka ktorá nám riadi silu vypínania pedálu, čo má za následok veľmi ľahké vypnutie hocikedy počas jazdy, poprípade zatuhnutie kedy noha nejde vôbec vypnúť. Skôr ako pedále sa vám môžu opotrebovať kufre, ktoré sú upnuté na tretrách. Môžu sa zdeformovať, ak v tretrách chodíte po ťažkom teréne alebo sa len opotrebujú z bežného používania.
Výmena pedálov nie je zložitá vec. Veľa z vás si ju zvládne spraviť aj doma. Stávajú sa však prípady, že pedál zatuhne a je komplikované ho dostať von z kľuky. V takomto prípade si účtujeme za výmenu 1,5 €. Pedále vám demontujeme, vyčistíme závit nanesieme novú vazelínu, aby tak skoro pedál nezatuhol a nahodíme nový pedál naspäť.
Otázky o ďalších cykloslužbách
Pokiaľ ste trochu zručný tak by ste to mali zvládnuť. Vo všeobecnosti by ste mali tento úkon radšej nechať na servis, kde vám bicykel nie len poskladajú ale aj správne nastavia a skontrolujú všetky jeho časti.
Na internete nájdete množstvo návodov ako správne umyť bicykel. Určite k tomu budete potrebovať cyklo drogériu, poprípade jar, hubku, vodu a suchú handru na reťaz. Jedine čomu je dobré sa vyhnúť je umývanie bŕzd kedy sa do nich môžu dostať nečistoty a mastnota. A tiež netreba zabúdať, že bicykel sa neumýva wapkou ani silným prúdom vody.
Bicykel je v tomto prípade batožina a v lietadle sa s ním nikto nebude hrajkať a dávať pozor. Keby bicykel prevážate nezabalený ani nechcem vedieť v akom stave by prišiel. Správnym poskladaním a uložením bicykla predídete poškodeniu rámu a častí bajku a nebudete sa musieť báť že sa vám niečo z neho stratí. Na balenia bicykla do lietadla dostať kúpiť originál vak na prepravu, poprípade ako alternatívu viete použiť kartónovú krabicu z nového bicykla, ktorú vám určite radi dajú v hociktorom cykloshope.
Pri výrobe bicykla sa najčastejšie používa karbón alebo hliník. A preto je dôležité uťahovať skrutky na správny moment aby sa nič z toho nepoškodilo. Sila uťahovania sa odhadnúť nedá a preto sú dobré momentové kľúče kde si presne nastavíte akou silou skrutku zatiahnete. Ak by ste použili väčšiu silu môže sa stať že pretrhnete poprípade poškodíte závit a aj rám.
Otázky o reťazi
Preskakujúca alebo prešmykujúca reťaz môže mať viacero príčin. Často môže byť spôsobená nesprávne nameranou dĺžkou reťaze, opotrebovanými komponentami hnacej sústavy (kazeta, kľuka) alebo tuhým článkom reťaze.
Ak ste nedávno vymenili reťaz a aj napriek tomu vám stále skáče alebo prešmykuje, tak za predpokladu že ste kúpili správnu reťaz, máte správnu dĺžku reťaze a v mieste spoja vám neostal tuhý/neohybný článok, znamená to, že je potrebné vymeniť aj kazetu alebo kľuky s prevodníkom.
Aby ste sa vyhli zrýchlenému opotrebovaniu kazety a kľúk s prevodníkom, všeobecným pravidlom pre výmenu reťaze je zhruba každých 1500 až 3000 odbicyklovaných km. Opotrebovanie reťaze bude prevažne závisieť od jej kvality, pravidelnosti údržby a štýlu jazdenia jazdca. Kedy je reťaz súca výmeny si viete zmerať mierkou na reťaze alebo posuvným meradlom kedy si musíte nájsť na internete rozmedzie danej značky.
Čistá reťaz je rovnako dôležitá ako správne namazaná. V ideálnom prípade by ste mali reťaz dôkladne vyčistiť a namazať po každej jazde, alebo napr. po každých 75 km. Samozrejme, všetko v závislosti od povrchu, po ktorom zvyknete jazdievať. Čím je povrch prašnejší, blatnejší, či mokrejší, tým častejšie je vhodné sa o reťaz postarať.
Keď nezvyknete robievať pravidelnú údržbu reťaze, lebo bicykel používate iba zriedkavo, najlepším indikátorom kedy premazať reťaz na bicykli je prejsť po reťazi prstami a zistiť, či zanecháva mazivo, alebo je úplne suchá. Na druhej strane, ak chodievate na dlhé cyklotúry, tak je dobré reťaz premazať po každých 100 až 150 km v závislosti od toho, či jazdíte po cestách alebo lesných chodníkoch. Rovnako je vhodné častejšie očistiť a premazať aj reťaz v daždivých alebo blatistvých podmienkach.
Krátka odpoveď je nie. Reťaze sa ale časom opotrebujú spôsobom, že sa zväčší ich maximálna dĺžka. To zvyčajne označujú mechanici ako „natiahnutie“ reťaze. Ide však o znak opotrebovanej reťaze, ktorá by sa mala vymeniť, aby sa predišlo ďalšiemu zbytočnému opotrebovaniu kazety a kľúk s prevodníkom.
Cena reťazí začína od 5 €, pričom drahšie a výkonnejšie reťaze sa môžu pohybovať v cene od 25 € a viac. Samozrejme nájdu sa aj reťaze drahšie ako 100 €. Drahšie reťaze zvyšujú kvalitu radenia, sú lahšie a sú všeobecne odolnejšie voči opotrebovaniu.
Ak nám donesiete očistený bicykel cena výmeny reťaze vás bude stáť 3 €. Ale ako to už chodí zákazníci kašlú na radiaci systém a prí osadení novej reťaze je potrebné kompletné umytie pohonného systému a tým pádom sa cena navyšuje. Nebudeme dávať novú reťaz na zašpinený systém, to by stratilo význam. Cena výmeny s očistením radiaceho systému je 10 €.
Otázky o elektrobicykli
Elektrobicykel by mal byt servisovaný rovnako ako bežný bicykel. Tým, že bicykel má väčšiu silu tak dochádza k častejšiemu opotrebenie niektorých komponentov v porovnaní s normálnym bicyklom. Vo väčšine prípadov stačí vykonať servis raz ročne. Avšak zákazníci, ktorí používajú elektrobicykle častejšie alebo v extrémnejších podmienkach budú potrebovať častejší servis. Za predpokladu, že váš e-bike nebol mechanicky poškodený (pád, náraz …), tak spravidla budete sami cítiť, kedy je čas, aby sa niekto pozrel na váš e-bike odborným okom.
Ak chcete resetovať batériu, postupujte nasledovne:
- Vyberte batériu z držiaka batérie.
- Stlačte a podržte tlačidlo Zap / Vyp na batérii po dobu 10 sekúnd.
- Systém batérie by sa mal teraz resetovať. Vložte späť batériu a zapnite bicykel.
Životnosť motora a batérie na ebiku sa môže znížiť, ak je na neho vynakladané príliš veľké zaťaženie.
Nikdy nenechávajte batériu svojho elektrobicykla zbytočne dlho v nabíjačke - máme na mysli niekoľko dní. Znížite tým jej životnosť dokonca sa môže aj pokaziť. Stav nabitia batérie vám ukazuje batéria alebo samostatná nabíjačka takže viete kedy presne treba odpojiť konektor z nabíjania.
Zvyčajne, ak je batéria elektrobicykla dobre udržiavaná môžete očakávať, že batéria vydrží 2 až 4 roky. Lítiová batéria časom pomaly stratí svoju kapacitu, aj keď sa nepoužíva.
Shimano batéria je konštruovaná aby vydržala minimálne 1000 nabíjacích cyklov čo vychádza pri priemernom dojazde 70 km na 70 000 km. Treba dávať pozor aby baterka nebola zbytočne vystavená zime a vo vlhkom prostredí. A ak vás zaujíma reálna kapacita batérie vieme vám ju pomocou diagnostiky zistiť.
Predĺžiť dojazd batérie na elektrobicykli sa dá:
- správnym tlakom v pneumatikách,
- užšou šírkou plášťa,
- používaním správnej asistencie / podpory motora e-biku,
- udržiavaním hnacieho ústrojenstva v čistote a správne namazaného,
- zvolenie správnej kadencie,
- menej záťaže,
- vyhýbanie sa kopcom.
Ak sa vám vybije batéria počas cyklotúry, nebudete mať pomocného asistenta, ale stále môžete šliapať vlastnou silou, ako na bežnom bicykli. Jazda na e-biku bez funkčnej batérie ho nijako nepoškodí. Jazda na ebiku s vybitou batériou však spôsobí, že sa vám bude šliapať ťažšie, najmä v stúpaniac (váha elektrobicykla navyše). Dobrým spôsobom, ako tomu zabrániť, je sledovať nabitie batérie na displeji počítača a prepnúť na nižšiu asistenciu, ak vidíte, že spotrebovávate energiu príliš rýchlo.
Elektromotory na e-bicykloch zvyčajne vydržia dlho. Pravdepodobne budete niekoľkokrát vymieňať brzdové doštičky a pneumatiky, reťaze, kazety a batériu pred motorom.
Áno môžete. Väčšina elektrických bicyklov je vodeodolná. Elektrický systém na bicykli je odolný voči vode a je navrhnutý tak, aby odolával dažďu. Výrobcovia však vo všeobecnosti odporúčajú nenechávať bicykel zbytočne vystavený dlhotrvajúcim lejakom, aby sa zabránilo kondenzácii vlhkosti v displeji a ďalších elektrických komponentoch.
Elektrobicykel vyčistite tak, ako sa čistí bežný bicykel. Použite hadicu, špongiu a nejaký bežný čistič. Vyčistiť elektrobicykel môžete po každej dlhšej jazde, aby bol udržiavaný v dobrom stave. Po vyčistení nezabudnite znovu namazať reťaz mazivom. Ak sa dá, pri umývaní sa vyhnite používaniu tlakovej vody a vyberte batériu von z rámu. Nie ani tak kvôli elektrine, ako kvôli tomu, že voda pod vysokým tlakom môže vytlačiť vazelínu z vnútorných ložísk nábojov.
Pomôcť sa určite budeme snažiť pokiaľ sa jedná o normálny elektro bicykel a nie o dorábku elektromotora na normálny bicykel. Bežnú údržbu bicykla isto zvládneme, horšie bude ak je problém v samotnom systéme elektrobicykla. Tiež ale záleží aký pohon máte na bicykli, pretože nie na všetky máme diagnostiku.
Ak viete, že batériu nebudete používať niekoľko mesiacov je vhodné urobiť nasledujúce opatrenie. Rýchlosť samočinného vybíjania lítiovej batérie je najvyššia po úplnom nabití a najnižšia, keď je batéria takmer vybitá. Nechávať batériu dlhodobo vybitú je veľmi zlé pre celkovú životnosť batérie. Takže kompromisom, ktorý v priebehu času znižuje stratu kapacity, ale stále šetrí batériu, je ju uskladniť na 80% nabitie. To môžete dosiahnuť tak, že na elektrobicykli prejazdíte cca. 20% z plného nabitia. Najlepšie je potom skladovať batériu na temperovanom vhodnom mieste a následne baterku krátkodobo dobíjať každých 5 až 10 týždňov.
Alebo si môžete bicykel doniesť k nám na zazimovanie. Spravíme mu kompletný posezónny servis a uskladníme ho v strážených a temperovaných miestach.